جنگ نرم دشمني نهان
red blue black green red blue black green امروز

با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ،لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، بنده را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ ياري رسانيد . براي تبادل لينك , لوگو ,بنر يا آر اس اس از طریق ايميل مرا مطلع سازيد .این وبلاگ رو فقط جهت معرفی جنگ نرم ایجاد نموده ام .امید است حداکثر استفاده را از مطالب موجود در آن ببرید.

موضوعات سایت
مقالات و سخنان درباره جنگ نرم
فرامانسونری
دفاع مقدس و شهدا
دانلودستان
جنگ نرم در فضای مجازی و بازی
نشست و اجلاس

خلیج همیشه فارس
جنگ نرم
بيداري اسلامي
سلام بر شهيد گمنام
سامانه خبرگزاري بسيج
بسیج هنرمندان هشترود
پایگاه بسیج امام علی(ع)
خوشا پر گشودن پرستو شدن
سایت سازمان بسيج مستضعفين
پایگاه بسیج شهدای مهدیه امیرکلا
پايگاه مقاومت بسيج شهيدشهسواري
كانون بصيرت بسيج دانشجويي بوشهر
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

بيداري اسلامي

عضویت در وبورود به وب


افول قدرت نرم آمریکا
زمان انتشار : 14:12 | یک شنبه 7 بهمن 1390برچسب:قدرت نرم آمریکا افول کرد,دکتر جوزف نای,قدرت هوشمند آمریکا کاهش یافت,
سقوط و افول آمریکا

جوزف نای معتقد است پس از حمله به عراق در بسیاری از نقاط جهان قدرت نرم آمریکا به طور دراماتیکی در حال افول است.

جنگ نرم و عملیات روانی به گزارش فارس، مجله «دیپلماتیک کورییر» با دکتر «جوزف نای»، پایه‌گذار مفاهیمی چون «قدرت نرم» و «قدرت هوشمند» مصاحبه‌ای را انجام داد و نگرش وی را درباره سیاست خارجی دولت اوباما و مشکلاتی که آمریکا اخیرا با آن‌ها رو به رو است جویا شد.

وی چندین بار در مطالعات آماری صورت گرفته به عنوان تأثیرگذارترین محقق در رشته خود برگزیده شده است و تعداد بی‌شماری کتاب در این باره به چاپ رسانده است که مطالعه آن‌ها برای دانشجویان سیاست خارجی ضروری می‌نماید. کتاب‌هایی چون «قدرت نرم: راه‌های رسیدن به پیروزی در سیاست جهانی» و کتاب اخیر وی با عنوان «آینده قدرت». در واقع دکتر نای را باید روشنفکری دانست که به دنیای خارج از اتاق‌های کنفرانس منزوی نیز توجه می‌کند. وی در طول دوران کاری‌اش در پست‌های ارشد دولتی خدمت کرده است. از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ نای به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیتی، علمی و فناوری خدمت می‌کرد و در زمان دولت «کلینتون» نیز معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل بود. در حال حاضر نای استاد سرشناس دانشگاه هاروارد است و مجله «دیپلماتیک کورییر» که یک مجله تحلیل مسائل بین‌الملل است، فرصتی به دست آورد تا در خصوص آخرین کتاب نای با او مصاحبه کرده و نگرش وی را درباره سیاست خارجی دولت اوباما و مشکلاتی که آمریکا اخیراً با آن‌ها رو به رو است جویا شود:

* کاربرد اصطلاح «قدرت هوشمند» توسط کلینتون

- مجله «دیپلماتیک کورییر»:‌ اخیراً شاهد بودیم که «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا، از اصطلاح شما یعنی «قدرت هوشمند» استفاده کرده تا راهبرد دولت اوباما را برای اعمال زور بر دولت سوریه شرح دهد. آیا به نظر شما این راهبرد مفهوم قدرت هوشمند را نیز در بر خواهد گرفت؟

- جوزف نای:‌ قدرت هوشمند ترکیبی از قدرت سخت و نرم است تا راهبردهای بهینه‌ای را در موقعیت‌های ویژه ایجاد کند. به عنوان مثال در مورد سوریه، استفاده از قدرت سختِ تحریم‌های هدفمند معقول به نظر می‌رسد، اما اعلام منطقه پرواز ممنوع به صورتی که در مورد لیبی اعمال شد برای سوریه اقدام مناسبی نخواهد بود. در لیبی «قذافی» از «اتحادیه عرب» برکنار شده بود و از حمایت سازمان ملل برخوردار نبود. علاوه بر این بین طرابلس و بنغازی فاصله فیزیکی موجود بود که منطقه پرواز ممنوع را ممکن می‌کرد. شرایط نام‌برده در سوریه موجود نیست، بنابراین در حال حاضر ما به تحریم‌ها محدود هستیم.

* تلاش‌های بیشتر در زمینه قطعنامه‌ها و تحریم‌های هدفمند می‌توانند به سلب مشروعیت حکومت «بشار اسد» کمک کنند

- مجله «دیپلماتیک کورییر» :‌ به نظرتان در صورت امکان با چه تغییراتی می‌توانید هرچه بیشتر، این راهبرد را به تعریفتان از قدرت هوشمند نزدیک‌تر کنید؟

- جوزف نای:‌ تلاش‌های بیشتر در زمینه قطعنامه‌ها و تحریم‌های هدفمند می‌توانند به سلب مشروعیت حکومت «بشار اسد» کمک کنند، اما به دست آوردن حمایت گسترده دشوار است. ما همچنین باید با کشور ترکیه کار کنیم. زیرا این کشور در منطقه نقش کلیدی دارد. علاوه بر این،‌ می‌توانیم همچنان سازمان ملل را برای اقدامات بیشتر ترغیب کنیم. روسیه و چین مقاومت خواهند کرد اما تلاش‌ها برای سلب مشروعیت می‌تواند مفید واقع شود.

* ارزیابی اعمال قدرت هوشمند از سوی اوباما

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : دولت اوباما به طور کلی اعمال قدرت هوشمند را به عنوان راهبرد خود در سیاست خارجی برگزیده است: به عنوان مثال واگذاری مسئولیت مأموریت لیبی به «ناتو» و تلاش برای مشاوره با یک گروه بین‌المللی پیش از محکوم کردن حکومت سوریه از جمله موارد استعمال قدرت هوشمند است. آیا به طور کلی این راهبرد را موفق ارزیابی می‌کنید؟

- جوزف نای: لیبی نمونه خوبی از استعمال راهبرد قدرت هوشمند بود. اوباما منتظر مشروعیت اتحادیه عرب و قطعنامه‌های سازمان ملل ماند تا گزارش یک قدرت نرم مناسب را سازمان‌دهی کند. در غیر این صورت گزارشات رسیده از مراکش به اندونزی حکایت می‌کرد که «آمریکا به سومین کشور مسلمان حمله کرد.»
در عوض داستان از این قرار بود که آمریکا در تلاشی چندجانبه با سایر کشورها متحد شد تا سازمان ملل را مجبور کند قطعنامه «مسئولیت محافظت» را به تصویب برساند و در قدرت هوشمند، این برای بخش قدرت نرم بسیار مهم است. در استفاده از قدرت سخت،‌ اوباما آنقدر باهوش بود که بار مسئولیت را با ناتو تقسیم کند و از شمار نیروهای تحت فرمان زمینی‌اش بکاهد. روی هم رفته لیبی در حوزه نفوذ اروپا قرار دارد و آنقدر ذکاوت دارد که اروپایی‌ها را تشویق کند تا در آنجا رهبری امور را در دست بگیرند.

* کاربرد قدرت هوشمند در مورد سوریه و لیبی

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : در به کار بردن قدرت هوشمند در مورد نمونه‌هایی چون سوریه و لیبی، موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید؟

- جوزف نای:‌ نمی‌دانیم نتیجه تلاشمان در لیبی چه خواهد بود، اما تاکنون نتیجه به دست آمده از اینکه به قذافی اجازه دهیم به کشتار مردم در شهر بنغازی ادامه دهد بسیار بهتر است. حتی اگر لیبی نتواند با موفقیت به یک دموکراسی ثابت و پایدار تبدیل شود، در مقایسه با دوران حکومت قذافی، چشم‌انداز معقول‌تری برای وضعیت بهتر وجود دارد. باید به خاطر داشته باشیم که تحت نظریه فقط جنگ، یکی از معیارها، «چشم‌انداز معقول» برای موفقیت است و نه قطعیت وقوع آن. وضعیت سوریه کمی دشوارتر است زیرا در این کشور هیچ قطعنامه‌ای که از مشروعیت آن حمایت کند وجود ندارد و پیچیدگی‌های استفاده از قدرت سخت در این کشور بیشتر است. در حال حاضر چشم‌انداز معقولی برای موفقیت دیده نمی‌شود.

* چرا در مقایسه با دولت بوش، دیدگاه‌های مربوط به آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا در حال افول است

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : اگر راهبرد قدرت هوشمند آمریکا مؤثر است، چرا در مقایسه با دولت بوش، دیدگاه‌های مربوط به آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا در حال افول است؟

- جوزف نای:‌ پس از حمله به عراق نظرسنجی‌ها نشان داد که در بسیاری از نقاط جهان قدرت نرم آمریکا به طور دراماتیکی در حال افول است. همچنین این نظرسنجی‌ها حاکی از آن بودند که پس از انتخابات اوباما در تمام نقاط به جز خاورمیانه و پاکستان، قدرت نرم آمریکا به طور مؤثری در حال افزایش است. من معتقدم دلیل این الگوهای متفاوت در خاورمیانه بیانگر عدم محبوبیت سیاست‌های آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان است.

* دو تغییر بزرگ در قدرت: انتقال قدرت و اشاعه قدرت

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : در کتابتان، «آینده قدرت»، از دو تغییر بزرگ در قدرت نام برده‌اید انتقال قدرت و اشاعه قدرت. ادعا کرده‌اید که انتقال قدرت، از آمریکا به چین و هند نخواهد بود بلکه به بازیگران غیر دولتی خواهد بود و آن قدرت بیش از پیش بین افراد و سازمان‌های خصوصی اشاعه خواهد یافت و به این ترتیب آن‌ها نقش بزرگ‌تری را در سیاست جهانی ایفا خواهند کرد. به نظر شما این مسأله چطور می‌تواند روابط اقتصادی را در داخل و بین کشورها متأثر سازد؟

- جوزف نای: یکی از گونه‌های تغییر قدرت انتقال آن از غرب به شرق به کشورها اشاره دارد. اما حتی روابط بین کشورها نیز متأثر از گونه دیگر تغییر قدرت است، یعنی اشاعه از کشورها به بازیگران غیردولتی. ما در عصر اطلاعات جهانی زندگی می‌کنیم که در آن فناوری ارزان اطلاعات، سیستم‌های اقتصادی کشورهای مختلف را قادر به شکوفایی می‌کند و اغلب تلاش کشورها را برای کنترل امور دشوار می‌کند. شرکت‌های غربی می‌توانند تولید را به منابع ارزان نیروی کار در آسیا محول کنند که این مسأله نه تنها تولید و مشاغل را به صورت برون‌سازمانی درمی‌آورد بلکه به آسیب‌پذیری‌های جدید در برابر جاسوسی‌های سایبری، سرقت دارایی‌های فکری و فروپاشی نیز منجر می‌شود. در همین زمان اشاعه قدرت مجموعه جدیدی از مسائل را درباره برنامه کار بین کشورها به وجود می‌آورد؛ از جمله تروریسم، تغییرات جوی، ثبات مالی، که حل آن‌ها مستلزم همکاری تمام کشورهای غربی و شرقی است.

* آیا مناقشات اخیر در خصوص امنیت انرژی، غذا و آب به مناقشاتی ریشه‌ای بین کشورها تبدیل خواهد شد

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : در کتاب جدیدتان برای اصلاح واقعیت‌های جهانی معاصر (مثلاً اشاعه قدرت به بازیگران غیر دولتی به صورتی که در بالا توضیح داده شد)، از نیاز به مکتب رئالیسم در روابط بین‌الملل سخن گفته‌اید. این در حالی است که یکی از ارکان رئالیسم، منابع محدود جهان و اجتناب‌ناپذیری مناقشه درباره کنترل این منابع است. آیا مناقشات اخیر در خصوص امنیت انرژی، غذا و آب به مناقشاتی ریشه‌ای بین کشورها تبدیل خواهد شد؟

- جوزف نای:‌ فکر می‌کنم اگر بگوییم که درگیری‌های خشونت‌آمیز درباره منابع اجتناب‌ناپذیرند، برداشت درستی از رئالیسم ارائه نداده‌ایم. مسلماً این منابع در برخی مورد منجر به مناقشاتی می‌شوند اما در مواردی هم این طور نیست. در این صورت درباره قدرت اقتصادی نیز چنانچه در فصل سوم کتابم استدلال کرده‌ام دچار سوء تعبیر شده‌ایم. اعمال فشار اقتصادی به عدم تقارن در بازار بستگی دارد. بسیاری از مواد خام اولیه کالاهایی هستند که در آن‌ها قیمت می‌تواند تخصیص موجودی را مجدداً تغییر دهد و دید تجاری به مالکیت منابع (مانند نفت)، نسبت به آنچه مردم می‌پندارند، در بحران کنترل کم‌تری را فراهم می‌کند. منابع دیگر مثل گاز طبیعی که با استفاده از خطوط لوله انتقال می‌یابند فرصت بیشتری را برای قدرت زورگویانه پدید می‌آورند، اما حتی در این موارد نیز منابع جدید گاز طبیعی یافت‌شده در سنگ‌های نفتی، قدرت خطوط لوله را که روسیه در حال حاضر از آن بهره‌مند است کاهش می‌دهند.

* اشاعه قدرت چگونه می‌تواند این مناقشات را متأثر کند

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : اشاعه قدرت چگونه می‌تواند این مناقشات را متأثر کند یا دامن بزند؟

- جوزف نای:‌ اشاعه قدرت به رشد توان بازیگران غیر دولتی اشاره دارد. گاهی این بازیگران مناقشات بین دولت‌ها را کاهش می‌دهند، همانطور که شرکت‌های چندملیتی نفتی در بحران نفتی سال ۱۹۷۳ این کار را کردند. بازیگران خصوصی می‌توانند منابع جدید را بهبود بخشند. سال گذشته میلادی، نگرانی‌های بسیاری درباره کنترل چین بر برخی منابع نایاب ارضی وجود داشت. یکی از نتایج به دست آمده، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شرکت‌های چندملیتی خارج از چین بود.

* توجه به عملیات ضدشورشی در عراق و افغانستان ما را از یک راهبرد بهتر و بزرگ‌تر در سیاست خارجی منحرف می‌کند

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : آیا معتقدید که توجه فعلی ما به عملیات ضدشورشی در عراق و افغانستان ما را از یک راهبرد بهتر و بزرگ‌تر در سیاست خارجی منحرف می‌کند؟

- جوزف نای:‌ بله، ما دهه اول قرن حاضر را روی یک راهبرد اشتباه از دست دادیم. باید به فراست «آیزن‌هاور» رجوع کنیم و از جنگ‌های اشغال‌گرانه پرهیز کنیم، اقتصاد خود را قوی کرده و اتحادمان را با مناطقی که ما را قبول دارند حفظ کنیم. عملیات ضدشورشی و ساخت کشور روندی بسیار بلندمدت و توان‌فرسا است. به ویژه اگر قدرت خارجی بین مردم وحشت‌زده و ملی‌گرا مورد استقبال قرار نگیرد.

* افول آمریکا

- مجله «دیپلماتیک کورییر» : به نظر می‌رسد شما مفهوم افول آمریکا در آینده نزدیک را که طرفداران بسیاری نیز دارد انکار می‌کنید. نظرتان راجع به وضعیت فعلی ما و ناتوانی‌های سیاسی‌مان، بحران‌های کسری بودجه و بدهی، رکود اقتصادی، رسیدن به بن‌بست در دو جنگ و نیاز مبرم به ریاضت مالی چیست؟ اگر این‌ها نشانه افول آمریکا نیستند پس چطور باید آن‌ها را تعبیر کنیم؟

- جوزف نای:‌ آمریکا با مجموعه‌ای از مشکلات جدی مواجه است. به عنوان مثال می‌توانیم به کسری بودجه، بدهی و تحصیل ثانویه به عنوان برخی از مشکلات جدی اشاره کنیم. باید این مشکلات را حل کنیم تا بتوانیم جلوی سقوط و افول را بگیریم. در اصل این مشکلات راه حل‌هایی نیز دارند که در کتابم به آن‌ها اشاره کرده‌ام. تنها گذر زمان نشان خواهد داد که موفق خواهیم شد یا نه. اما باید به خاطر داشته باشیم که در گذشته مشکلاتی بدتر را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم. شایان ذکر است که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که پس از قمرهای مصنوعی شوروی موسوم به «اسپوتنیک» در دهه ۱۹۵۰، و با ظهور دوباره ژاپن در دهه ۱۹۸۰ و در عصر حاضر با رشد موفقیت‌آمیز چین سقوط کرده‌اند. اما به نظر من بدبینی حاضر افراطی است و بیانگر شرایطی است که پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ رخ داد. به اعتقاد من در دهه‌های آتی این مسأله حل برطرف خواهد شد.

اهداف جنگ روانی,هدف های جنگ نرم افزاری,سافت وار,عوامل جنگ نرم, فراماسونری و جنگ نرم,لوگوی شیطان پرستانه شبکه خبر,مثلث منفعت بانک صادرات و فراماسونری,جنگ نرم,لوگوی قبلی آسان دانلود و پرگار و گونیا, جنگ نرم در قرآن,جنگ نرم افزاري در قرآن,جنگ بين ابليس و انسان در قرآن,خداوند درباره جنگ نرم چه گفته است؟,جنگ نرم و قرآن, بصيرت و جنگ نرم افزاري,سافت وار,جنگ رواني,تاثير بصيرت بر جنگ نرم,بصیرت راهکار مقابله با جنگ نرم,تعریف جنگ نرم,هستی شناسی جنگ نرم,ماهیت جنگ نرم,مبانی جنگ نرم,فتنه در حدیث ها,سافت وار,


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نويسنده : حافظ استقلال و افتخارات وطن

حافظ استقلال و افتخارات وطن

هفته چهارم دی 1392
هفته چهارم دی 1392
هفته سوم دی 1392
هفته چهارم بهمن 1392
هفته اول بهمن 1392
هفته چهارم بهمن 1392
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته اول بهمن 1390
هفته سوم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 217
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 611
بازدید کل : 35632
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 2